Zondag 1/10: Kassiopi – Ay Stefanos
We zijn vandaag gestart met de laatste fase van deze etappe. Volgens de meteo zouden er zich geen stormachtige toestanden voordoen in de volgende 14 dagen. En we hebben dus nog een goede 2 weken over om ons einddoel voor dit jaar, Preveza, ca 70 mijl van Korfoe-stad verwijderd, te bereiken. We kunnen het dus zeker op ons gemakskes doen, en onderweg nog van alles profiteren wat het mooie en gastvrije Korfoe te bieden heeft.
Zo is het maar 2 mijl varen, op een quasi windstille zee, naar Ay Stefanos, onze eerste etappe langs een route die ons, terug via Korfoe stad, naar het zuiden van het eiland zal brengen, vervolgens naar de eilanden Paxoi en Antipaxoi, en dan nog een langere oversteek naar Preveza, op het Griekse vasteland.
Ay Stefanos is gekend als een leuk vissersdorpje maar intussen is het aantal restaurants er hoger dan het aantal actieve vissers. Maar toch een charmante locatie waar we ons anker (de eerste keer al gelukt – we beginnen het te leren) uitwierpen. Nu toch ons motortje op de dinghy geïnstalleerd. En hop, hij sloeg aan bij de eerste poging. Naar een piepkleine aanlegsteiger getuft, en dan een kleine wandeling (want het was nog altijd bloedheet) door het kleine dorp, wat uiteraard werd besloten op een gezellig terrasje met zeezicht. Maar we boden weerstand aan de verlokkelijke menukaarten van de diverse eetgelegenheden en zouden aan boord eten. Na uiteraard nog een partijtje zwemmen en snorkelen. Profiteren. 😃
Maandag 2/10: Ay Stefanos – Ormos Kouloura
We herrinerden ons nog het leuke baaitje van Ormos Kouloura, en vooral de menukaart van het restaurant. Onze volgende etappe lag dus al vast. 2 mijl verder lagen we terug, probleemloos, voor anker in het al gekende baaitje. Eerst nog wat zwemmen, en dan met de dinghy ( de motor hadden we er laten op staan, dus geen work-out met roeispanen voor jullie verslaggever) terug aan wal, voor een wandeling langs de kust. Een mooie wandeling, die we dachten te kunnen eindigen in het restaurant Kouloura, op de klif, die de scheiding maakte met de volgende baai, Kalami. Alhoewel nog veel volk op het terras van dit prachtig gelegen restaurant, kregen we de boodschap dat de zaak onverbiddelijk “closed” was, zelfs na herhaald aandringen. Dan besloten om verder te wandelen naar de volgende baai, Ormos Kalami, wat nog 15 minuten verder was en ons in bijna uitgedroogde toestand zag neerploffen op het eerst mogelijke terras. En uitzicht op de baai waar we 5 dagen geleden zonder succes geprobeerd hebben aan te leggen.
Dan terug gewandeld naar Kouloura, om er ’s avonds gezellig en lekker te tafelen, genietend van het uitzicht op de zee.
Dinsdag 3/10: Ormos Kouloura – Port Mandraki (Korfoe-stad)
Een tussenstop in Korfoe was noodzakelijk, om onze voorraden, elektriciteit en water aan te vullen en nog eens van een goede douche te genieten.
En omdat het toch zo een leuke haven is. De pianomuziek moesten we er maar bij nemen. Terug het nuttige aan het aangename paren.
Woensdag 4/10: Port Mandraki – Benitses Marina.
De laatste dagen was er geen tot nauwelijks wind. Onze motor deed overuren. En het peil van de dieseltank ging langzaam naar beneden. Normaal gezien zouden we met de aanwezige brandstof Preveza kunnen bereiken. Maar ik haat dieselstress. Gelukkig was er in de haven van Benitses mogelijkheid tot tanken. Dit werd dus ons volgend reisdoel. En dat speet ons niet. Het is een kleine marina, maar prachtig uitgerust. Volwaardig, superclean sanitairblok, zeer gezellig clubcafe-restaurant, ongelofelijk vriendelijk personeel en een klein strand juist naast de haven. Met mooi helder water, een snorkelparadijs. (NB: sinds dat we in Griekenland zijn aangekomen hebben we nog geen enkele kwal gezien )
En aan de overkant van de straat een leuk dorpje met een overdaad aan restaurantjes. Op de tweede dag van ons verblijf zijn we gaan eten in het restaurant “Oi Oraies Benitses”, waar we enorm lekker hebben gegeten, Kleftiko is een aanrader, met ongemeen goede en lieve bediening en een traktaat met Tsipouro als afsluiter.
Vrijdag 6/10: Benitses Marina – Petriti
Voordat we zouden uitvaren moest ik eerst nog tanken. Daarvoor hadden we de dag ervoor een tankbeurt moeten reserveren. Er was immers geen tankstation in de haven, dus zou er een tankwagen langskomen. Met een goed half uur vertraging, kwam die inderdaad aangereden, en hield hij halt, dicht bij onze ligplaats. En de slang was lang genoeg om onze boot te bereiken. En we dienden ons geen zorgen te maken: de kraan stopt vanzelf ! Quod non. De tank was vol, en de kraan bleef lopen……liters diesel in het water, voordat ik de vulkraan kon afschakelen. De boot was rap opgekuist, met een grote scheut afwasmiddel. Maar de havenverantwoordelijke was minder content, met een laag diesel op het water in de haven. En die geur er dan nog bovenop!
Met 3 man zijn ze meer dan een uur bezig geweest om liters detergent in het water te gieten, en die dan met behulp van de buitenboordmotor van hun boot over het water te verspreiden. Enfin, het was niet onze fout, zo verzekerden ze ons te stelligste, maar de man van de tankwagen zou hier wel voor moeten opdraaien.
Tegen de middag zetten we uiteindelijk koers naar Petriti, een anderhalf uur varen (op motor). Petriti was een echte vissershaven, de enige op Korfoe. Alleen het deel van de kade bij de uitgang was geschikt voor zeilboten. Al de rest was te ondiep. Vlot aangemeerd op anker (we worden professionals…….). Een hulpvaardige Duitse zeiler nam onze meertouwen aan. De havenmeester liet zich pas zien na 16u, misschien was dit voor hem maar een bijbaantje?
Petriti is een leuk, authentiek vissersplaatsje, met uiteraard wel de nodige visrestaurants rond de haven. En wij konden aan deze verlokkingen natuurlijk niet weerstaan. Superlekkere vis gegeten bij Leonidas, een echt familierestaurant, dat hun vis beleverd krijgt door hun neef, wiens vissersboot aan de kade rechtover het restaurant lag. Zij vertelden ons dat ze de beste vis voor het restaurant reserveerden, en de rest werd dan in Korfoestad verkocht. En we konden dat enkel maar beamen.
Zaterdag 7/10: Petriti (Korfoe) – Lakka (Paxos)
We ruilen het eiland Korfoe in voor het veel kleinere Paxos. Onze eerste bestemming was het baaitje van Lakha, wat 18 mijl op motor betekende. Het weer bleef snikheet maar ook windstil.
Een paar mijl vóór aankomst keek Ann noch eens achterom. “Zeg, zoet, heb jij dat kleine bootje gezien, dat volledig op onze koers lag? Ge hebt er toch niet opgevaren hoop ik……”. En dan:”Maar, maar…..dat is ONZE BIJBOOT!!!!!”. En waarempel, onze bijboot hing inderdaad niet meer aan zijn touw, was losgekomen (slecht uitgevoerde klampsteek) en dreef daar nu een halve mijl achter ons. Gelukkig dat Ann dat nog op tijd had gezien. Dus 180 graden gedraaid en de dinghy gerecupereerd.
En zo kwamen we uiteindelijk toch aan in de prachtige baai van Lakka. Eén hoefijzervormige baai, omzoomd door hoge klippen met slechts één relatief nauwe ingang. En rechtover die ingang, aan de andere kant van het water lag het kleine stadje Lakha. Eerst nog een rustige en veilige ankerplaats vinden. In deze tijd van het jaar is dit nog tamelijk eenvoudig, er lagen een 15-tal boten voor anker, maar in volle seizoen is het hier drummen geblazen, met 50 tot 60 boten samengepropt.
Het water in de baai was spijtig genoeg zeker niet kristalhelder, zodat de goesting om in het water te springen snel verdween. Dan dus maar met de, gelukkig gerecupereerde, dinghy op motor naar de kade van het miniscuul kleine dorpje, waarvan de helft van de gebouwen horeca of een toeristenshop huisvestte. En overal een onfrisse rioolgeur. Begrijpelijk dat er nauwelijks boten aan de piepkleine kade lagen. Wat inkopen gedaan en ’s avonds aan boord gegeten en pannenkoeken gebakken.
Zondag 8/10: Lakha – Gaios
’s Morgens met de dinghy terug naar het dorpje, om op een terrasje van een koffie te genieten en….. niets meer. Het ganse dorp zat sinds gisterenavond zonder water. Geen toiletbezoek mogelijk. Dan maar terug naar de boot waar we konden genieten van heerlijke pannenkoeken.
Naar Gaios, de hoofdplaats van het eiland Paxos, was maar een klein uurtje varen.
De haven van Gaios lijkt meer op een langgerekte kade langs een rivier. Tussen het hoofdeiland, waar Gaios ligt, en het daar rechtover gelegen kleinere eiland is er maar een nauwe vaargeul, zodat je inderdaad de indruk hebt dat je op een rivier vaart. De lange kade is voor het grootste deel enkel geschikt voor kleinere motorbootjes en de talloze toeristenboten. Maar toch, vlak aan het centrum van het stadje, is er een paar 100 meter kade geschikt voor grotere boten en zeilboten. Gaios is prachtig, en bijgevolg zeer geliefd bij de toeristen, die ofwel daar verblijven, ofwel aangevoerd worden vanuit Korfoe voor een dagtrip. Daarom geldt, in de zomer, de spreuk “Gaios is chaos”, want dan is het een wirwar van boten die veelal vruchteloos een aanlegplaats zoeken. Maar nu is het gelukkig veel rustiger en konden we rustig aanleggen, vlak bij het centrale pleintje.
Tijd om het stadje te verkennen, iets kleins ( en vettigs) te eten op een terrasje en verder te wandelen, kriskras door de nauwe straatjes.
Het was het plan om vanavond moussake te gaan eten. We waren al 3 weken in Griekenland, en hadden nog steeds dit traditionele gerecht niet gegeten. Shame on us. Dus het beste restaurant volgens Tripadvisor gezocht en ons daar geïnstalleerd, na te hebben gecheckt dat er wel degelijk moussaka op het menu stond. We hadden al geleerd dat je hier in Griekenland nooit alles (hapje vooraf en hoofdgerecht) mag bestellen, want dan komt het hoofdgerecht op tafel terwijl je nog maar net aan het hapje bent begonnen. We bestelden dus eerst een hapje om te delen, gemarineerde andjovis. “Sorry, maar die hebben we niet meer”. Als alternatief stelde de ober een salade van gemarineerde octopus voor. OK dan, en die smaakte verrukkelijk! Dat beloofde voor de rest.
En dus de moussaka besteld,………die ook niet meer beschikbaar was. Duizendmaal sorry. Maar we hadden zo onze zinnen op moussaka gezet dat we van geen volgend alternatief wilden weten, en dan maar de rekening gevraagd en ons verkast naar een aanpalend restaurant. Daar hadden ze wel moussaka. Maar die trok op niets en we hebben de helft laten liggen. Volgende keer (hopelijk) beter.
Maandag 9/10: Gaios
Een dagje in het prachtige Gaios gebleven. We waren immers mooi op schema en konden dus onder een aangenaame zon genieten van het stadje met zijn straatjes, pleintjes, leuke winkeltjes en terrasjes, en in de namiddag een frisse duik in de zee in een baaitje niet ver van de haven (alhoewel een watertemperatuur van 29 graden niet meer echt fris te noemen is). Dolce far niente.
Dinsdag 10/10: Gaios – Antipaxos – Gaios
Antipaxos is een klein eiland, juist onder het grotere Paxos. De oostkust van het eiland is gekenmerkt door grillige rotsformaties, en een paar schilderactige baaitjes, waarvan er foto’s in elke reisgids en boekske staan. Het zou prachtig zijn om daar een dag en een nacht op anker door te brengen.
Wij dus ‘s morgens naar Antipaxos. En inderdaad, die baaitjes zagen er supermooi uit, met helder azuurblauw water, omzoomd door witte stranden. Echt idyllisch. Maar blijkbaar leest iedereen die reisgidsen en boekskes. En boeken ze dan een dagtrip, vanuit Korfoe, Gaios of zelfs vanuit het vasteland naar deze wondermooie plekskes. Gevolg: de twee baaien lagen propvol boten, de witte strandjes zagen zwart van het volk en om de haverklap kwam er een toeristenboot, luid toeterend om de zwemmers te waarschuwen dat ze moesten wegwezen, zich een weg banend tussen de voor anker liggende boten om weer een nieuwe lading toeristen te dumpen.
We hebben zelfs ons anker niet uitgehaald.
Nog wat verder gevaren om, tevergeefs, een alternatief te vinden en dan uiteindelijk onze kar – in dit geval onze boot – gekeerd en terug naar Paxos gevaren. Onderweg op Paxos nog een stop in de mooie baai van Mongonissi. Daar wierpen we het anker uit om van de rust te genieten, na de drukte van daarjuist , en wat te snorkelen. En te overleggen of we hier zouden blijven voor de nacht. Maar de plek was buiten het seizoen nogal desolaat. De 2 beach restaurants waren gesloten. Er waren geen andere faciliteiten. Maar, vooral, de baai lag open voor Noordoosten winden. En er was juist voor de nacht een stevige noordooster voorspeld. Het zou serieus kunnen wiebelen, wat een verblijf onaangenaam zou maken en een garantie voor een slechte nachtrust. Dus maar in de latere namiddag na lang twijfelen het anker opgehaald en terug naar Gaios gevaren. Uiteraard lag de haven, op deze tijd van de dag, eivol. Geen plaats om aan te leggen, tenzij helemaal aan de buitenkant dicht bij open zee ( en gedenk de voorspelde NO-wind). Juist toen we besloten hadden om dan toch naar de buitenkant te gaan, zagen we een toeristenboot de kade verlaten. Na 17u waren de plaatsen, die overdag gereserveerd waren voor deze toeristenboten, terug vrij. En deze brave man had dus zijn plaatsje vrijgegeven (die boten lagen ’s nachts aangemeerd op het eilandje er rechtover). Het was maar een smal plaatsje, maar met wat duwwerk en geassisteerd door de buren, geraakten we er toch juist in. We lagen een beetje schots-en-scheef, maar we hadden toch een ligplaats. ’s Avonds nog een laatste keer genoten van het mooie, gezellige Gaios en het zalige eilandgevoel.
Woensdag 11/10: Gaios – Preveza
Vandaag varen we naar Preveza, op het Griekse vasteland, en onze eindbestemming van dit seizoen.
Maar voordat we konden uitvaren, moesten we toch eerst ons anker los krijgen…. Want bij het aanmeermaneuver hadden we ons anker blijkbaar boven een ander anker neergelaten. Want de ankers in Gaios, met een lange kade met hoeken en kanten, liggen overal kriskras door mekaar. Een dergelijke toestand is dus niet uitzonderlijk, maar eerder schering en inslag. Toen we dus bij het uitvaren, nietsvermoedend, ons anker ophaalden bleef het haken aan een andere ankerketting. Rustig blijven. En intussen tips en adviezen van de schippers rondom ons. Maar het achteruit en vooruit varen, zoals een engelsman ons suggereerde, hielp niet. Dan uiteindelijk maar ons anker omhoog getrokken, waardoor het andere anker ook naar boven kwam. Met de pikhaak het vreemde anker naar boven gehaald, met een touw gefixeerd zodat het onze ketting niet meer hinderde en vervolgens ons anker binnengehaald. Wij waren vrij en konden uitvaren. Maar ik ben niet zeker of die andere boot nog op een treffelijke manier voor anker is blijven liggen…..
Enfin, wij waren vertrokken voor een tocht van 33 mijl, terug op motor.
Gelukkig zagen we halverwege een groep dolfijnen opspringen, in het kielzog van een ons kruisende vissersboot, met zijn netten achter hem aan. Zouden die slimme dieren weten dat er, waar een vissersboot vist, er gegarandeerd ook vissen zijn? Alvast een prachtig schouwspel. De moeite waard om onze motor uit te zetten en van dit gebuitel van deze sierlijke vissen te genieten. En tevergeefs proberen dit op video vast te leggen.
Daarna verder naar Preveza Marina, een haven in een grote baai, zeer ondiep, en enkel via een lange smalle vaargeul te bereiken.
Mooie marina, goed uitgerust en zeer dicht bij het kleine centrum van Preveza.