Arwen IN Hellas

woensdag 20/9: Santa Maria de Leuca (Italië) – eiland Othonoi (Griekenland)

Gisteren de wekker gezet voor deze bijzondere morgen. We zullen vandaag onze eerste stappen op Griekse bodem zetten. Het wordt een tocht van 50 mijl. We wilden zeker op tijd in Othonoi aankomen, dus vóór zonsondergang. We lieten dus Santa Maria de Leuca in het donker achter ons, en keken al uit naar de zonsopgang, want algauw zagen we al het eerste oranje in de lucht. Het zal een rustige oversteek worden. Naast een mooie zonsopgang werden we ook vergast door het gezelschap van een groepje dolfijnen, die dicht bij de boot hun kunstjes kwamen tonen, maar daarna vlug weer verdwenen waren. En de tocht deden we, zoals gewoonlijk, een deel op motor, en later in de dag toen we de wind wat voelden aantrekken, op zeil. Het was daar zeer rustig, in de Ionische Zee. 4 zeilboten en 3 vrachtschepen gezien op ons volledige traject. Tijd genoeg dus om onze digitale kranten en weekbladen te lezen.

Zo rond 16u zagen we het kleine eiland Othonoi uit de zee opdoemen. Dat deed wel raar. We spraken al jaren over Griekenland, onze blog was ernaar genoemd, maar als je dan eenmaal het eerste Griekse eiland nadert, dan doet dit wel iets. Een , ooit verre, droom werd met het langzaam naderen van het eiland, ineens realiteit.

Othonoi heeft een kleine haven, met een aanlegplaats voor de obligate ferry, die het eiland met Korfoe en het vasteland verbindt, en voor de rest plaats voor een zestal zeilboten, langs de kade. Het was eind september, dus hadden we plaats zat. En dat het fin-de-saison zagen we ook, toen we na een kleine wandeling het dorpje bereikten. Alle horeca was dicht. Gelukkig was er nog één winkel met een klein terras, waar we een biertje (Mythos uiteraard) konden kopen en zo de langverwachte foto, met een T-shirt met het Mythos-embleem én het bier in de hand, naar het thuisfront konden sturen. Op onze vraag wist de winkelbediende te vertellen dat de enige horecazaak, die open was, verderop gelegen, in de heuvels, te vinden was. Hij kon zelfs voor transport zorgen. Maar de Italiaanse toestanden indachtig, waren we niet enthousiast om op dit voorstel in te gaan, dat ons wellicht zakken geld zou kosten. Gelukkig had ik mijn huiswerk gedaan, en vroeg hem of Anthonis , het restaurantje aan de haven, dat ook door de Navily-community was aangeprezen, vandaag niet open was. Bleek van wel.
En zo hebben we daar, bij Anthonis, van onze eerste ouzo, tzatziki en souvlaki genoten. We waren in de zevende hemel.

Donderdag 21/9: Othonoi – Nisos Erikoussa

Het volgende eilandlag op 2 uur varen en sas weeral een stuk dichter bij Korfoe.

Volledig op zeil.

Er was veel plaats in de haven van Erikoussa. Zeer vriendelijk onthaal, wateren elektriciteit voorhanden en voldoeninggevend sanitair. Het kleine dorpje was duidelijk op zomertoerisme gericht. Een aantal kleine hotelletjes, huurappartementen in de vele villa’s en voldoende restaurants, dit alles in een charmante groene setting. Nu was het echter fin-de-saison en was meer dan de helft van de etablissementen gesloten. Naast de haven lag een strand, en op het einde een klein, luxues hotel. Toen we daar, na onze wandeling, van een frisse pint genoten,geraakten we aan de praat met de eigenares-serveerster. Het bleek dat zij in een vorig leveneen farmabedrijf had opgericht en later voor blijkbaar veel geld had verkocht. Met een (klein?) deel van dit verworven fortuinhad ze vervolgens, hier aan het idyllische strand van Erikoussa, een luxevilla laten optrekken. Maar mevrouw kon niet blijven stilzitten en had ze een paar jaar later de villa getransformeerd in een klein prachtig boetiekhotel met 5 peperdure kamers. En ook onze frisse pint was niet goedkoop.

Vrijdag 22/9: Nisos Erikoussa – Kassiopi op het eiland Korfoe

Vandaag zouden we voet aan grond zetten op Korfoe. Terug volledig op zeil, opkruisend en in de vroege namiddag, na een goede 20 mijl varen, aangekomen in het prachtige havenstadjer Kassiopi.

En de eerste maal dat we “op zijn Grieks”, m.a.w. het anker uitsmijten in de haven en dan op anker achteruitvaren tot aan de kade, op daar de meertrossen vast te leggen. Ik herrinner mij nog de eerste keer dat we op deze manier hebben aangemeerd, in 2010, toen we voor de eerste keer een zeilboot hadden gehuurd in Griekenland voor een vakantie met al onze kinderen. En toen we een kleine lokale boot hadden geramd. En er paniek uitbrak bij de volledige bemanning. Horrible.

Nu, zoveel jaren ervaring later, verliep het manoeuver vlot. Maar ons anker pakte niet. En bij het terugbinnenhalen van het anker blokkeerde de ankerketting diverse malen. Ik dan telkens, met een hamer, naar voren om de ketting terug los te slaan. En dat temidden de kleine haven. Maar de daaropvolgende keer verliep het al vlotter en geraakten we, dankzij de hulp van een zeer geduldige vrouwelijke havenmeester, uiteindelijk toch aangemeerd en hadden we intussen de vele toersisten op de terrasjes aan de havenkant gratis vermaak bezorgd.

We lagen met onze boot ook aan de kant van de haven met de terrasjes, zodat we gewoon buiten moesten stappen om van een welverdiende Mythos te genieten.

Kassiopi is, ik val in herhaling, een zeer levendig  toeristisch stadje, met zelfs een ruïne van een oud Venetiaans fort, een klein gezellig haventjes, en omringd door prachtige stranden met mooi helder water. We hebben onmiddellijk een dag extra geboekt.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.